
Begrepet reklame betyr med andre ord noe som påkaller oppmerksomhet. Omfatter både informasjon og påvirkning, men mest kunsten og overtale. Hensikten med reklame er å få folk til å kjøpe varen, en tjeneste eller en ide. Reklamen finner vi overalt, bak på busser, tv og kino, på toget, avisen, ukeblader, tegneserier osv. Reklamen fester seg i hukommelsen vår. Og det er det som på en måte for oss til å kjøpe produktet.
Budskap
Rasjonelt: Rasjonelt budskap legger opp til at fornuft skal syre valget ditt, denne type reklame bruker ofte kvalitet, holdbarhet og pris som argumenter. Prisen behøver ikke å være lav men det skal lønne seg i lengden og kjøpe varen.
Emosjonelt: Emosjonelt budskap påvirker følelsene våre, det skaffer oss ubevisst og impulsiv trang til å kjøpe varen. De setter vanligst fokus på våre lengsler og ønsker. Den forteller hva vi må ha får å få et godt liv og bli lykkelige. Den viser mangelen vår og forteller hvordan vi kan fylle den. Den kan forsterkes ved og skape en fortrolighet ved og snakke direkte til oss.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar